söndag 4 mars 2012

Apropå Ryssland

Sådär lagom till presidentvalet i vårt östra grannland passade jag på att plöja igenom Anna-Lena Lauréns bok "De är inte kloka, de där ryssarna". Det är en kort och trevlig bok på 172 sidor som kom ut 2008. Laurén, som är YLE:s korrespondent i Moskva sen flera år tillbaka, berättar om livet, samhällssystemet och mentaliteten i Ryssland på ett lättförståeligt och underhållande sätt.
Jag måste medge att jag har ganska dålig koll på vad som händer på andra sidan gränsen, så jag tyckte det var ganska informativt. Samt gav ett lite annat perspektiv än det man ser i medierna, vilket ju känns aktuellt med tanke på dagens nyheter om tusentals anmälningar om valfusk.
Jag rekommenderar boken varmt för alla som någon gång har funderat på varför ryska kvinnor klär sig som de gör, alla som har tänkt besöka Ryssland och alla som bara vill känna sig lite mera allmänbildade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar