måndag 27 augusti 2012

Kinamat?

Då var den äntligen här; den första egentliga natten i den alldeles egna lägenheten! (Med egentliga menar jag att jag faktiskt ha flyttat in, och inte bara huserar på en madrass på golvet.) Flytten gick hyfsat smidigt, och jag tror till och med att jag fick det mest essentiella med mig. Ett par saker har jag dock i nuläget insett att blev hemma. Den första är mina gardiner. Inredningsmässigt klarar jag mig nog utan gardiner någon vecka, men det som visade sig vara ett större problem var att grannara på andra sidan vägen ser rakt ner i min säng, vilket kanske inte är helt optimalt. Ett påslakan fick istället agera stand in, och det fungerar naturligtvis precis lika bra.
Den andra saken kommer kanske orsaka lite mer problem; jag glömde ta med mig bestick. Mamma föreslog att jag skulle låna av grannen, men jag känner att den finska mentaliteten definitivt vinner här, så det blir nog att äta med plastbestick några dagar.
På tal om att äta så uppvisar min lägenhet ett mycket pekuliärt fenomen. Det är nämligen så att det inne på min WC alltid luktar mat. Och dessutom sådan av kinesisk karaktär. Måste säga att det känns lustigt att tvätta sig i kapp med doften av sötsur sås och friterade räkor, men jag har hittills inte kunnar bästämma mig för huruvida det är äckligt eller aptitretande.

Nedan en högkvalitativ bild på kaoset i min lägenhet för några timmar sedan. Nuläget är åtminstone lite mer organiserat, men än finns det mycket att göra. Nu dags att sätta huvdet på dynan, att  bära lådor tar på krafterna trots allt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar