torsdag 6 maj 2010

Rundtur i Ekenäs

"Det där stora gula huset där borta är villa snäcksund, där olika konstnärer får bo och jobba en viss tid, och går man över den vita bron kommer man till Ramsholmen"
Jag spenderade idag halva min skoldag på att guida runt salobor i Ekenäs. De var här eftersom vi har ett utbyte med deras skola, och nu skulle de se sig omkring i staden. Jag och Pudel fick med oss en grupp på åtta stycken tjejer som vi skulle visa runt. Rutten var skolan-campingen-hagen-villa Snäcksund-villa Schildt-Bio Forum-Torget (vilket för övrigt var en aning dumt eftersom biten från campingen genom hagen till villa Snäcksund tog ungefär ett år). Under promenaden berättade vi om alla de olika ställena vi gick förbi, samt försökte småprata lite med dem. Dock gav vi ganska snabbt upp småpratet, eftersom dom helt enkelt inte svarade. Jag har på känn att svenskan (trots att allihop läste det på A-nivå) inte riktigt var deras starkaste sida. Det var bara en av dem som emellanåt utstötte ett hummande som tecken på att hon faktiskt förstod. 
Mina misstankar om deras svenskakunskapers nivå bekräftades då vi senare på dagen skulle diskutera med dem. Alla hade förberett sig med frågor som man hade utprintade på papper. Det var meningen att vi skulle svara på deras frågor på svenska, men efter att en av brudarna viskade "tajuutsä mitä se sanoo?" nä ja hade svarat på första frågan som hennes kompis inte ens kunde uttala så gav jag upp och bytte till det andra inhemska. Visserligen fick jag öva på det istället, så kanske det inte var hela världen. 

Nu ska jag kolla igenom matematikteorin en sista gång och hoppas på att provet går bra imorgon. Det känns bättre en vanligt i alla fall.

Arrivederci

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar