måndag 29 augusti 2011

Stockholm - den ofrivilliga fortsättningen (eller: Så typiskt Anna)

Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. Tunnelbanan tog lite för länge, Slussen var lite för stor och bussarna gick lite för sällan. Jag missade färjan. Det fanns inget annat att göra än att ta skeden i vacker (dock väldigt bitter) hand, boka om biljetten till kvällsfärjan istället och spendera ännu en dag i Sveriges huvudstad. Jag inledde med några timmar inte allt för bekväm sömn på en bänk i terminalen eftersom det för att poängtera mitt goda humör passade på att spöregna någon timme just när färjan snällt åkte iväg utan mig. Sedan knallade jag iväg för att försöka vara lite kulturell. 
Min första etapp blev Fotografiska. Det var riktigt givande och värt sina 80 kronor (med studentrabatt), särskilt Robert Mapplethorpes bilder fascinerade mig enormt med sin provokativa estetik. Bilden nedan kommer från "I want to live close to you" av Jacob Felländer.



Spår av många besökare.


Efter det blev det en sväng till Stockholms stadsmuseum, mest för att ha något att göra och för att de hade gratis inträde. Det var riktigt okej. 


Under min misslyckade jakt efter ett internetcafe råkade jag stöta på "Välfärdsmanifestationen" på Sergels torg. Killen vid micken är Stefan Sundström, ni vet han gitarrläraren från Eva och Adam?


Sergels torg, notera Andres Esteche i basker nere till vänster.


Och i brist på annat passade jag på att kolla in senaste Harry Potter på bio vid hötorget. Bruden bakom mig verkade inte tycka fullt så synd om mig som jag gjorde vid det laget.


När jag tog denna bild kunde jag ha stigit i land i Åbo. Surt.

Nå, nu slut på självömkande, jag har tagit mig hem till Åbo, ska hoppa i duschen och sedan småningom knalla iväg mot Arken för att inleda detta studieår. Spännande!

4 kommentarer:

  1. hahahaha så du drog en mini roadtrip då du också? ;)

    SvaraRadera
  2. Hanii.. du sku ha fått ringa åt mig så sku ja ha kommit som sällskap på din lilla roadtrip :) Istället kom jag hem från jobbet, betalade räkningar och somnade :P Men bra att du kom hem och bra att du hann ti skolan! <3

    SvaraRadera
  3. Stockholm är en väldigt fin stad...Maplethorpe är bra.
    H: CW

    SvaraRadera
  4. Jodå Chrisse, jag fick en helt ny förståelse för hur det känns att bara yra omkring och se vad man hittar på nu ;)
    Och Milla: jag var så bitter att ja antagligen bara sku ha gått omkring och fräst åt allt och alla. Gick bra så här också. Plus att det var helt skönt att bara gå dit benen bar, äta min pasta med hjälp av juiceflasklocket och tyst iaktta folk ;)
    C: Kan inte annat än hålla med på båda punkter!

    SvaraRadera