onsdag 7 december 2011

Tomtar, troll och slottsbalen

Jag och Chrisse firade självständighet hemma hos Martin igår, och jag måste säga att det var en riktigt trevlig tillställning trots bristen på gäster. Vi dukade upp festbordet framför TV:n med ost, vindruvor, julstjärnor, chips och cokis, och började med att utvärdera årets uppsättning av balklädsel. Konstateras kan att många finska kvinnor fortfarande är hopplöst dåliga på att ta sin kroppsform i beaktande. Tur nog så fanns det även detta år också några guldkorn. Min personliga favorit var helt klart klänningen på bilden, som, om ni inte redan har räknat ut det, klär Rovios VD:s fru. Härligt sinne för humor!

Då vi klagat klart på allt ryggfläsk som pöste ut ut klänningarna gick vi över till den mindre patriotiska delen av kvällen, nämligen film. Vi började med the Hangover 2, som var riktigt rolig men dock gav mig en stark våg med "ärnidummaellermankanjuintegörasådär!!!" ångest. Hur som helst, efter det valde vi att hugga tänderna i inhemska thrillern (?) Rare Exports.
Herre du milde, säger jag bara. Den var utan tvekan det konstigaste jag sätt på väldigt, väldigt länge. Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt denna skapelse. Det hela utspelar sig i Lappland, det är jultomten som skapar action, och hjälten är en tioårig pojke med en leksakshund. I hela filmen figurerar inte en enda kvinna, det mesta av dialogen består av finska kraftuttryck och det är definitivt inte en barnfilm. Jösses. Här kommer trailern.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar