torsdag 17 juni 2010

En hymn till lopptorgen

Nu börjar det vara sommar på riktigt. Och vad kommer med sommaren?
Loppisar.
Kan det bli underbarare än att man köper en halternecktopp, en tunika, en festtopp, en huppari, två bälten och två par shorts (varav ett par var mammas) för 9€?
Som en inbiten lopptorgsbesökare av tredje generationen tänker jag påstå att intresset kommer i blodet. Det krävs nog något speciellt för att man ska finna nöje i att rota runt bland andras gamla saker och hoppas på att kanske hitta något billigt som man någon gång kan tänkas behöva. (Det medför dock också avigsidan att skåpen tenderar fyllas med de där sakerna man potentiellt kan tänkas behöva, men det är en smäll man får ta. Efter tillräckligt länge kan man ju ordna ett eget gårdsloppis och sälja bort allt!) I allmänhet finns det inga negativa sidor med det hela. Man får nya grejer för en struntsumma, någon annan får nytt rum i sina skåp och dessutom är det ju en form av återvinning. Plus att själva sökandet i sig ju är halva det roliga. Jag blir alldeles euforisk.

Medan jag nu är inne på loppis-temat tänkte jag dela med mig av lite tips...

  • Kom till gårdsloppisar i tid. De bästa sakerna far först.
  • Våga rota omkring. Vem vet vad som finns i bottnen på den där konstiga lådan?
  • Om du vill prova ett plagg, fråga. Oftast går det att fixa ett utrymme för det.
  • Plocka flera saker på en gång, klump-priser blir oftast mycket lägre än om man betalar en sak i gången.
  • Kom ihåg att man kan pruta. Om du bara har 4,20 medan försäljaren ska ha 5, så brukar det inte vara några problem.
  • Metoden "får jag den här ljusstaken på köpet då om jag betalar 5€?" brukar också vara ganska effektiv
  • Betala inte för mycket om du inte verkligen vill ha något. Tänk på vad saker på riktigt är värda.
  • Besök ställen som Missionsboden eller Emmaus med jämna mellanrum. Deras sortiment fylls på efter hand och man vet aldrig vad man hittar. Dessutom är de billiga
  • Tänk på möjligheten att göra om föremål (särskilt kläder). Att sy upp en kjol 15 cm kan göra underverk. 

Det var allt jag kommer på nu. Lycka till med potentiella framtida fynd.

20 dagar till avfärd
Arrivederci

2 kommentarer:

  1. Mycket bra advice :), kände mig speciellt träffad av det sista. :D

    SvaraRadera
  2. Hahhah, de e nästan lite "tack vare" dig jag skrev d sista åxå, eftersom ja e lite fö lat fö att börja sy en massa å sällan gör d själv :P

    SvaraRadera