torsdag 1 juli 2010

Fågelholksallergi

Jag är tillbaka i civilisationen igen efter tre dagar barnläger på gamla kära Ramsdal. Låt mig presentera mitt...

...Lägerrecept:

1 lägergård
2 hus
7 ungdomsledare
7 hjälpledare
40 barn
5 scouttält
mycket mat
Till glasyr:
40 bräder
4 dåliga sågar

1. Förbered absolut ingenting
2. Lägg samtliga ingredienser på lägergården
3. Sortera barnen enligt kön samt fördela dem i lagom stora grupper
4. Bred ut tälten
5. Lägg barnen i tälten och låt dem jäsa. När de nästan spräcker tälten, fördela ungdomsledarna jämnt så barnen lägger sig
6. Placera en hjälpledare i varje tält och lägg de överblivna tillsammans med ungdomsledarna i husen.
7. Låt lägret stå över natten
8. När det blir morgon, ta upp barnen och ledarna samt tillsätt mat

 Glasyr:
 9. ta en ungdomsledare, 3-4 hjälpledare och 10 barn och lägg fram bräderna och sågarna.
10. Hoppas på att barnen legat tillräckligt under natten så att en kemisk reaktion kan ske mellan dem och bräderna m.h.a. sågarna. (Om inte, tillsätt ytterligare en hjälpledare.)
11. Upprepa glasyrdelen tre gånger. Var uppmärksam på att hjälpledarna och sågarna blir trubbiga efter hand. 


Nu kan vi fråga oss varför jag skriver blogginlägg istället för att sova igen mina två nätter i tält, men jag blev helt enkelt allt för inspirerad. Dock ska jag inte säga så mycket annat om själva lägre, än att jag inte vill se, eller allra minst spika, en endaste en fågelholk de närmaste månaderna. Man blir trött på de där sex bitarna som är 26 och 24 centimeter långa snabbare än man tror. Jag får nippor (som visserligen matchar mina myggbett, men i alla fal). Förutom den detaljen hade jag sist och slutligen ganska roligt, men det är nog skönt att få sova i en säng i ett rum som inte är fullt med fnissande tjejer som klagar på allt från myggor till liggunderlag.

Förutom lägret så händer det mycket annat just nu också. Vår resa närmar sig med stormsteg, och det som för två år sedan bara var en idé lir verklighet om en vecka. Jag har lite problem med att inse att vi på riktigt  ska åka 25 dagar till Storbritannien om en vecka! Kan nån nypa mig i armen?

tekniskt sett 6 dagar till avfärd. Gaaaaah!

Arrivederci och godnatt

1 kommentar:

  1. ja vill oxå resa :( tro mej, ja ha fått nog av fågelholkar oxå :D

    SvaraRadera