måndag 5 september 2011

Första (riktiga) skoldagen

Introduktion till beteendevetenskaplig forskning. Så heter min första kurs någonsin i ett universitet. För en gångs skull var jag faktiskt i tid till skolan. Det berodde på att jag reserverade så mycket tid att jag skulle hinna gå till skolan för att jag hade glömt att jag fixat mina cykeldäck redan igår. Onödigt mycket i tid, visade det sig, eftersom det lustiga fenomenet som kallas akademisk kvart används under kursen. Det är någon gammal tradition som innebär att alla kommer en kvart för sent med flit, eftersom man vet att ingen ändå kommer vara i tid. Ganska praktiskt, om du frågar mig, jag önskar det hade använts i gymnasiet också.
Min första period är ganska trevlig, måste jag säga. Förutom diverse specialföreläsningar har jag fyra timmar per dag fyra dagar i veckan, och två timmar per dag på fredag. Inte så tokigt, med andra ord. Två av dagarna börjar jag klockan 10 (eller i princip 10.15, då), resten av dagarna 08.30.

Nu tror jag att jag skall sätta mig på balkongen och njuta av solen och min nya bok, Nobels testamente.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar