tisdag 6 september 2011

Helan gick på biblioteket

En kvartett från Brahe Djäknar uppträdde på Åbo stadsbibliotek idag. Med vad? Jo - Utdrag ur den finlandssvenska snapstraditionen. Lustigt att till och med snapsvisor låter förnäma då man sjunger dem i stämmor.   Det var en riktigt trevlig tillställning på fyrtiofem minuter, jag kunde gärna ha hört mer. Gärna några fler nyskrivna visor också, de på latin och tyska var inte alls lika roande. Trots att de sjöng fint. Det är helt enkelt något ytterst fascinerande med män som sjunger. 


Till sist tänkte jag dela med mig av en vits en bekant postade på faceboook:
I skolan frågar fröken: Det sitter fem kråkor på en gren. Du skjuter en, hur många sitter kvar? Pelle svarar: Inga. Ja, sa fröken, jag hade tänkt fyra men jag förstår hur du tänker.
Pelle säger: Får jag fråga? Tre kvinnor sitter på en bänk och äter glass.Den första biter på glassen, den andra slickar på glassen och den tredje suger på glassen. Vem av dem är gift? Fröken svarar: Den som...suger...Pelle: Det är hon med vigselringen men jag förstår hur fröken tänker....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar