torsdag 22 september 2011

Jakten på monstertvättmaskinen

I morse hade jag klockan och ringa tidigare än vanligt för att hinna sätta på en maskin tvätt innan jag gick till skolan. Nyckeln hade nog ramlat ner i brevlådan i något skede, men ännu återstod ett problem: jag hade ingen aning om var tvättstugan låg. Jag provade nyckeln i dörren uppe på min våning där bastun finns och i de likadana dörrarna på B-trappans nedre våning. Jag kom in i ett vindsförråd. Sen provade jag B-trappans vind. Där kom jag inte in. Efter det rummet där bokningslistan hänger - ytterligare ett förråd och en städskrubb, men ingen tvättstuga.
Efter det gav jag upp, gick till mig för att äta frukost och skickade och frågade min hyresvärd.
Det visade sig att man skulle gå in i dörren där det står "huoltomies" på postlådan. Där jag väntade mig att hitta någon form av pausrum, kontor eller så fanns istället en korridor som huserade torkrum, tvättmaskin och andra dylika apparater. Tvättmaskinen var ett riktigt monster. Stora, metalliska knappar, och ett ljud mer likt en rymdfarkost än en hushållsmaskin. Det var nog med viss tvekan jag satte dit min vittvätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar