fredag 30 september 2011

Det stora cykeläventyret

Som bekant fick min kamera lite vattenskador för någon vecka sedan. Jag har som tur en försäkring på den via Gigantti som innebär att jag får en ny trots att ja i princip söndrat den själv, det enda som krävs är att jag gör en skadeanmälan och lämnar in den i närmaste Gigantti - enkelt. Trodde jag.
Närmaste Gigantti är belägen i Raisio, vilket ligger ca 9 km norrut från Åbo. Eftersom vädret var alldeles underbart för en gångs skull bestämde jag mig för att ta en liten cykeltur och samtidigt bättra på min mentala karta över trakten en aning. Här gjorde jag dock ett litet misstag: jag kollade inte på förhand vart exakt det var jag skulle cykla.
Min första plan var att cykla mot Raisio och hoppas att Gigantti skulle ligga någonstans på vägen. Det gjorde den inte. Min andra plan var att hitta den i Raisio centrum. Det gjorde jag inte. Vid det här laget började jag redan tveka på min talang för att magiskt orientera mig till ett ställe jag aldrig besökt. Jag köpte en glass och satte mig för att tänka över saken. Sedan bestämde jag mig för att fråga några ungdomar som satt utanför butiken. Det visade sig att Giganttin ligger mittemot IKEA, men eftersom jag inte vågade erkänna att jag inte vet var IKEA ligger tackade jag glatt och cyklade i riktningen killen pekat. Jag höll redan på ge upp en andra gång när jag cyklade över vägen för en sista koll på ett köpcentrum som såg ut att kunna innehålla en elektronikbutik, när jag såg IKEA-pelaren i skyn lite längre framåt. Då var jag glad, ska ni veta.
Efter det gick allt ganska smärtfritt, jag lämnade in min kamera, fick ett papper och löften om besked om några dagar i utbyte. Sen passade jag på att införskaffa en USB-sticka när jag ändå var där.
Uppskattningsvis blev väl min lilla cykeltur lite på 20 km lång, inte så illa. Nu får vi bara hoppas att min nya kamera kommer snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar