söndag 18 september 2011

Poistukaa heti, vedessä on räjähteitä

Jag har haft en superb söndag, bara så ni vet.
När jag och Nico anlände i Åbo och gick hem till mig reagerade vi lite på att det var ovanligt mycket folk kring ån. De körde någon slags radiostyrda båtar i en väldig fart och överallt flöt blåa ballonger omkring luftrummet.
Det visade sig senare att det är Åbodagen idag, på programmet stod bland annat invigning av den nyrestaurerade bron. På bron i fråga hade byggts en scen som diverse artister uppträdde på under dagen, så nu kan jag skryta med att ha sett både Katri Helena och Negative live.
Hela upplägget var spännande eftersom musiken spelades ut över ån och alla stod längs med åstranden och tittade. Efterhand som det mörknade blev det ännu mer effektfullt med alla ljuseffekter och där var verkligen smockat med människor. (Jag och Kaisa såg en man med kamouflagemönstrade byxor, fast i rosa och vitt.)
Det hela avslutades klockan nio med det maffigaste fyrverkeriet jag någonsin sett. Det hade satsats riktigt ordentligt på ljud och effekter och bron lystes upp i den ena fantasifulla explosionen efter den andra, blandat med några riktigt ordentliga raketer mera från sidan. Vissa kom från ån också (vilket var orsaken till att folk i båt bads avlägsna sig).

Så klart har min kamera gått sönder just nu, så tyvärr får ni inga bilder. Mitt kylskåp också, för den delen.
Men strunt samma, jag har haft en för bra helg för att bli upprörd av bristen på kall mat.

1 kommentar:

  1. Hah! Du har inget kylskåp o ja har för tillfället bara en ugn att laga mat i.. Det var intressant att "koka" nudlar i ugnen.. :P

    SvaraRadera