måndag 19 april 2010

Bilisten Anna

Tryck ner kopplingen. Sätt i ettan. Släpp sakta upp kopplingen. Håll ratten rak. Släpp kopplingen helt och gasa försiktigt. Titta till vänster...
Idag har jag kört bil för första gången i mitt liv. Om jag får säga det själv så gick det riktigt bra. Jag körde inte över någon, och det kärringstoppade bara en gång. För första gången är det väl inte så illa? Dessutom fick jag beröm för mina växlingar.
Jag måste nog medge att jag var lite nervös. Bara en aning. Sen när man väl fick alltihop att rulla släppte dock nervositeten och koncentrationen tog över. Det är trots allt ganska många saker att hålla reda på, allt från reglage till medtrafikanter, och så ska man ju ha fotkoreografin under kontroll också. Korsningarna gick väl kanske sämst av allt, mest för att jag inte riktigt fattade hur mycket man behövde vrida på ratten. Men, som sagt, det var första gången, så det finns ännu gott om tid att lära sig.
Nästa körtid har jag bokat in på fredag, så kör försiktigt i Ekenäs från halv tolv till ett, är ni snälla.
Efter körningen var det nog på något sätt ganska avslappnande att sätta sig på sin automatväxlade skoter, måste jag medge. Upprymdheten avtog relativt fort när jag satt på teorilektion och övergick sedan i trötthet. Återigen hade jag en natt med för lite (men dock jättebra!) sömn bakom mig, och det kom till känna nu. Jag bara hatar när man känner hur ögonlocken blir tunga och man inte kan göra något åt det annat än låta dem falla, fast man faktiskt försöker. Turligt nog blev det paus strax efter det, och resten av lektionen höll Laura mig vaken.
Innan jag går och lägger mig måste jag bara kommentera på en enkät vi fick göra på grupphandledningen idag. Den handlande om tvåspråkighet och media och gjordes av en universitetsstuderande. De flesta frågorna var helt relevanta, som t.ex. vilket språk man helst tittade på TV på och hur mycket man lyssnar på radio. Den sista, däremot, var enligt mig riktigt dum. Den var sådan att man skulle svara "Är av samma åsikt/ är delvis av samma åsikt o.s.v och den sista frågan löd ungefär Internetutbudet i Västnyland är större på svenska än på finska. Ursäkta? Sist jag kollade var internetutbudet precis det samma i Västnyland som i resten av världen, men det kan ju vara att jag misstog mig.

Arrivederci

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar