tisdag 12 april 2011

"Anna är vår nya tant"

Idag var jag första dagen på jobb i Prästkulla daghem. Arbetsdagen började åtta och slutade tre, och jag måste säga att det var riktigt uppfriskande. Det är nånting med barns spontanitet som tilltalar mig, och visst är det underbart att en vattenpöl som de flesta vuxna vanligtvis skulle undvika kan erbjuda timmar av lek. Jag ser fram emot de kommande veckorna där.
Jag har också lärt mig något mycket tjusigt under min fösta dag som tant. Eftersom jag alltid haft en viss fascination för att vika ihop saker till olika former blev jag helt förtjust då en av de andra tanterna trollade fram ett mjölkpaket i detta format:


Imponerande, ey? Självklart passade jag på att vika ut kreationen för att ta reda på hur den är gjord. Och nu tänkte jag berätta för er också!

1. Vik ut burken helt och hållet.

2. Platta ihop den och vik upp bottnet. Vik sedan sidorna bakåt...

3. ... Så den ser ut så här när man svänger på den

4.Vik den på hälften

5. Och sätt in den nedvikta delen under det uppvikta bottnet

Voilá!

Förutom detta tänkte jag dela med mig av ytterligare ett tips. Lämna inte ett finger i hålet i mitten då du ska skära ett bagel-bröd. Det gjorde jag nämligen i morse, och det gjorde ont. Nå, dumt huvud får kroppen lida, eller hur var det...

Det var allt för tillfället, nu är det promenad med broder Tobias som gäller.
Tally Ho!

1 kommentar:

  1. Alltid lika smickrande att bli kallad farbror eller tant då man ännu tycker att man är ett "barn". Kämppa på med snorungarna, farsan kan skriva ut lugnande sen när det börjar ta på!

    SvaraRadera