onsdag 6 april 2011

Vem är rädd för..vargen?

Alla har vi väl som små lekt "Vem är rädd för svarte man" utan att desto mer fundera på det etiska budskapet i det hela. På senare tid har leken dock blivit omdöpt till det politiskt mer korrekta "Vem är rädd för vargen", vilket kanske är helt förståeligt, men den nya versionen har inte riktigt fastnat på barnens läppar ännu. Glatt springer dessa små liv fortfarande av och an i gympasalarna och försöker undvika den svarte mannen i mitten så gott det går, ovetande om hur grymt det egentligen låter.
Nu funderar jag på huruvida jag som ansvarskännande barngymnastikledare borde försöka inöra det nya namnet eller inte. Risken finns ju att de inte förstår vad jag pratar om. Kanske det skulle vara värt ett försök.

Om en timme ska jag alltså än en gång försöka sysselsätta femton 5-8 åringar i med lek, skoj och gymnastik i trekvarts tid. Jag har ingen aning om vad jag ska göra, men det fixar sig säkert på nåt sätt. Lite sökningar på google kanske ger resultat.

Tänkte avsluta med att berätta en intressant händelse från förra veckans timme. Vi lekte nata, och plötsligt kommer en av flickorna fram till mig och säger "Anna, säg åt Pelle! Han visar snoppen när vi springer!". Inte är det lätt att vara liten (eller barnjumppaledare heller, för den delen). Namnet på pojken är ändrat. 

Det var allt för nu, Arrivederci.

2 kommentarer:

  1. "än en gång" <- låter som du sku ha gjort de hur många ggr som helst ;) let me remind you att de bara blir din andra gång du drar och har svårt att hitta på lekar.. vänta bara när du ha dragit 20 ggr ;P och som svar på din fråga om du ska försöka få dem att börja kalla det varg iställe, jo.
    I know everything, just ask me ;)
    H. Ex-Österby barnjumppa dragare ;) <3

    SvaraRadera
  2. leken lär ju härstamma från medeltiden alltså har det ingenting med rasism att göra svarte man anspelade väl på döden verkar logiskt alla blir vi ju tagna av döden i sinom tid

    SvaraRadera