måndag 18 april 2011

Trettionio mandat

Vet ni vilken Soinis favoritfilm är?
- PS, I love you

Nu har valyran hunnit lägga sig och man har haft natten på sig att smälta att vi kommer ha 39 sannfinländare i vår riksdag fyra år framöver. Det är inte precis någon härlig tanke, men det finns väl inte så mycket man kan göra åt saken längre, då finska folket har sagt sitt. Suck. 
Det är lustigt hur facebook plötsligt fullkomligt florerar av grupper som på ett eller annat sätt protesterar mot gårdagens valresultat, bl.a. "EI perussuomalaiselle Suomelle". Vi får väl se det som ett annat sätt för folket att säga sitt. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om förhållandet sannfinländare-regering. Spontant vill jag säga NEJ, int kan vi ju ha dom me i regeringen! men sen finns det ju också en annan sida i det hela, nämligen att deras medverkan i regeringen skulle tvinga dem att göra beslut som går emot hela deras valkampanj och sålunda minska deras popularitet.. Hmm.

Jag tycker Karin satte ord på hela fenomenet med sannfinländare ganska bra i sin blogg.

Slutligen kommer ett klipp som också snurrar på facebook (tack Jennifer). Det är roligt nu, men jag hoppas verkligen att verkligheten blir bättre. 


Uutisia PerusSuomesta
from Mika Lammi on Vimeo.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar