tisdag 26 april 2011

Da Vincis koder

Nu har jag äntligen den sista boken skriven av Dan Brown avklarad - The Da Vinci Code. Jag måste säga att denna nog är det mest välskrivna och fängslande av alla hans böcker. Historien, än en gång späckad med massvis av historisk och symbolisk information, för en genom Paris gator i jakt på ett mål som kan komma att omkullkasta människans syn på kristendomen för evigt. Den ger ett nyttigt perspektiv på konst och kyrkan, samt vår idag väldigt mansdominerade värld. Jag har lärt mig massor. Visste du till exempel att det engelska ordet horny ursprungligen kommer från den egyptiska manliga fertilitetsguden Amon, som hade huvudet av en bagge och således också horn?
(Jag är mycket lockad att skriva nåt skojigt skämt om vår kära Milla här, men jag tror jag avstår denna gång.)

Jag har också sett filmen någon gång för mycket länge sen, men tur kunde redan några sidor in i boken konstatera att jag inte kom ihåg nästan något alls. Vilket var bra., eftersom jag föredrar att inte veta vad som händer.
Efter att ha läst boken kollade jag in trailern:




Måste säga att jag blev lite besviken på faktumet att det redan i trailern framkommer typ fem saker som helt klart inte finns i boken. Hur som helst ska jag nog se om den nåt tag.
Nu ska jag göra ett försök att städa upp i mitt rum. Adios!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar