måndag 11 april 2011

Dan Brown -Deception Point



Jag har spenderat de senaste dagarna med näsan i denna bok. Det var riktigt underhållande, trots att jag bara orkade med tjugo sidor när jag försökte mig på den första gången i somras.
Boken är i Dan Brown-stil full med information om saker resten av världen inte hade någon aning om att existerade, och allting utspelar sig på USA:s administrativa nivåer. Precis som i Angels and Demons är det ett tidsperspektiv på ca ett dygn som breds ut över nästan sexhundra sidor, fullspäckat med vändningar och överraskningar i historien.
Det hela går ut på att NASA har hittat en meteorit i en glaciär på nordpolen, som visar sig innehålla något alldeles exceptionellt. Civila forskare kallas in för att bekräfta fyndet, men småningom visar det sig finnas vissa problem med i bilden. Problem som kan visa sig påverka utgången av det pågående presidentvalet i hemlandet.
Boken var läsvärd, men lyckas inte förmedla samma Wow-känsla som Browns övriga verk. Storyn är dock väl uppbyggd, och känslan av att inse att man misstänkte fel person hela tiden bara väller över en.
Jag rekommenderar den för alla som vill läsa en intensiv actionspäckad thriller med många referenser till NASA och amerikansk forskning och politik överlag.

Jag ger boken 3,5/5 yllesockor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar