fredag 19 mars 2010

Äntligen över

Nu var det över, det där provet jag har gått å grävt mig åt i veckor.
Jag lyckades komma dit i tid utan att att ha glömt något hemma, redan det konststycket är värt en applåd. Minuterna innan vi skulle ropas in var det sista minuten-check på alla möjliga fakta som gällde, sen började allvaret. Vi ropades i tur och ordning efter hur vi satt. Jag fick en plats ungefär i mitten, och satte mig vid bordet utrustat med papper, pennor, linjal och gummi. Rektorn drog igenom en sista påminnelse om hur och i vilken ordning allt ska skrivas och lämnas upp, och sedan delades proven ut. Framför mig fick jag ett papper med 10 frågor angående hälsa, och det första intrycket var relativt gott - jag tror jag kan det här.
Det var nu jag insåg att mina stiftpennor blev i min väska. Vid det här laget var det inte så mycket jag kunde göra åt det, så det var bara att ta blyertspennan i vacker hand och börja skriva ner svaren med den.
Efter en ganska lätt definitionsuppgift tog jag mig an en form av reklamanalys (det är sjukt hur dåliga reklamer det finns föresten - jag skulle kunna göra en snyggare i paint). Ungefär vid detta skede hade jag redan vässt pennan en gång och det var återigen trubbig. Turligt nog var WC:n precis bredvid stället där våra grejer hängde, så jag fick lov att ta med stiftpennorna då jag gick tillbaka in i salen.
Efter detta tog jag mig an de båda jokeruppgifterna - en om etik och abort och en om hur jag skulle lägga upp en forskning om välmående i ett gymnasium. Får jag säga det själv gick dessa två helt okej, månne jag nu inte kan skrapa ihop en ordentlig poängsumma bara på dem.
Sen skrev jag klart reklamanalysen som jag lämnat på hälft och skrev sedan den sista uppgiften om spelberoende. Jag hade precis tio minuter kvar att läsa igenom alla mina sex... VÄNTA NU LITE! Uppgift 1,8,9,10,5..? Jag hade tio minuter kvar av tiden och hade en uppgift kvar att skriva. Panik var väl det bästa ordet för att beskriva min känsla. Jag insåg nu att jag typ lyckats förtränga mina planer på att fundera ut ett svar medan jag skrev rent ett annat. Nå, det fanns inte något annat att göra än att rusa efter mera papper och sedan snabbt som attan skriva ner allt jag kunde komma på om fotbollsskador.

Knäligament - akillessenor - benbrott - en minut kvar av tiden - blåmärken och mindre skador - fan jag hinner inte - sudda -pappren i ordning - kors över klottpappren - allt i mappen - klart. 

Otroligt nog tror jag att jag hann få med det mest essentiella. Så klart lider mitt svar stor brist på biologisk detaljkunskap om t.ex. ligamentens funktion, men det får jag leva med. Förhoppningsvis kan eventuella extrapoäng från jokeruppgifterna kompensera mitt klumpiga misstag. Nu är det bara att vänta tills proven är rättade och poängen kommer upp.
Jag var ganska fascinerad av min egen reaktion när jag väl kom ut ur salen. Jag var totalt hög på typ adrenalin och bara hoppade omkring utan att kunna sitta stilla. Snacka om att ha varit fullt fokuserad.
När jag väl lugnat ner mig spenderade jag en stund på klassiskt efter skolan-chill med dom gamla vanliga, och tog mig sedan till Milla. Sedan jag kom hem har jag inte gjort något vettigt alls, vilket är helt skönt efter en psykiskt stressig vecka.
Imorgon bär det av till storstaden på fks-möte, och förutom att jag inte har packat över huvud taget ska det bli riktigt roligt. Ha det bra tills jag är tillbaka.

Arrivederci (ur ett psykiskt, fysiskt och socialt perspektiv)

1 kommentar:

  1. Vi får väl hoppas att det gick bra. :) O med mig som kompis borde det där med fotbollsskador ju int ha varit ett större problem. xD

    SvaraRadera