söndag 21 mars 2010

Ofrivillig business

Nu är jag tillbaka efter mina strapatser i storstan. Gårdagen gick åt till möten, och vi fick en hel del gjort, bl.a. är affish- och programledarvalet till Höstdagarna nu gjort. Kvällen avslutades med tacos och samvaro på Röda Stugan, och det var riktigt trevligt.
Efter frukosten fick jag skjuts till Sello, där jag planerade att spontanshoppa lite och kolla efter nya vårskor. Men tji fick jag, alla butiker var mörka som graven, tydligen öppnade hela härligheten först klockan 12. Det var inget annat att göra än att ta Y-tåget in till stan och hoppas på bättre lycka där. Stora H&M öppnade först 12 det också. Halonen har inte söndagsöppet över huvud taget. Stockmann - 12. Akademen - 12. Jag gick till forum, där dom hade stora skyltar om helgens priscirkus. Dörrarna var öppna - yes! Men nej. Butikerna där var lika döda som alla andra, och samma sak gällde i Kamppen. Det var bara att acceptera att allting öppnar först 12. Mina val var att vänta nästan en och en halv timme eller helt enkelt skippa shoppingen och hoppa på tåget med en gång. P.g.a. att min stora övernattningsväska var ganska otymplig att bära omkring  på valde jag det senare alternativet. Ja hade ca 12 minuter på mig om jag ville hinna med 11-tåget, så jag småsprang till tågstationen och köpte snabbt en biljett från en biljettautomat. Först höll jag på hoppa på fel tåg, men en konduktör upplös mig om att det startar först om en timme. Lyckligtvis var det rätta tåget bara en liten bit därifrån, så jag hann utan problem.
När jag skulle sätta mig på min plats blev jag lite förvirrad eftersom den verkade ligga i business-avdelningen. Jag kollade min biljett. Mycket riktigt - där stod business. Fråga mig inte hur i hela friden jag hade lyckats med det. Visst funderade jag lite när biljettmaskinen frågade om jag vill äta frukost eller inte, med jag hade så bråttom att jag inte hann tänka nåt mer på det.
Hur som helst måste jag säga att jag inte förstår hur business kan vara dyrare än vanliga platser. Bänkarna där var ungefär dubbelt snuskigare än dom vanliga och dessutom visade det sig att konduktörerna använder vagnen som personalrum. Jag kände mig så dum där jag satt nästan ensam i vagnen att jag övervägde att flytta ner till dom vanliga dödliga.

Nu är jag hemma i ett tomt hus och funderar på om jag skulle försöka reda upp lite i mitt rum. Jag får nu se hur det blir med den saken.
Senare idag ska jag bli av med min Zumba-oskuld. Egentligen är det konstigt att det inte blivit av tidigare, men bättre sent än aldrig, eller hur? Jag hoppas att det faktiskt är lika roligt som alla säger, och en ordentlig workout kommer sitta riktigt bra efter en riktig potatissäcks-vecka tillsammans med hälsokunskapsboken. Nu gäller det bara att hålla sig från att skriva "Zumba snart" som status på facebook. Jag ska försöka låta bli.

Arrivederci

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar