torsdag 18 mars 2010

Ett huvud fullt med hälsokunskap



Har jag läst tillräckligt på ätstörningar? Hur många minuter basmotion bör man få om dan? Vad är talidomid? Kommer dom fråga om sömn igen? Vad innebär kohortsundersökningar? 

Jösses, det är mycket som snurrar i mitt huvud just nu. Jag tror inte jag har tänkt på så mycket annat än studentexamen idag. Å ena sidan är jag ganska säker på att jag kan det mesta, å andra sidan känns det som att risken är ganska stor att jag kommer glömma någon av alla de tusen perspektiven man ska ta i beaktande. I och för sig är det vid det här laget hårt inpräntat i min skalle att man ska tänka på fysisk, psykisk och social hälsa samt att man ska se det både ur individens och samhällets perspektiv (bla bla bla..), men av misstag kan man ju råka förtränga den stackars arbetsgivaren som även han blir utsatt för passiv rökning. Det är så mycket man ska tänka på på en och samma gång.
Okej, nu nog med klagomål och fram med de positiva tankarna, Anna! Det kommer nog att gå bra. Poänggränsen för E var 26 poäng i höstas, så det är mitt mål att klara åtminstone det (vilket inte borde vara någon omöjlighet).
Det är väl bara att gå dit imorgon och se hur det går. Som sagt; i värsta fall skriver jag om i höst.

Sen till rapporten av dagens händelser. För jag-vet-inte-hur-mångte dagen den här veckan spenderade jag några timmar i skolan med Milla, Mico, Lalle och Pudel. Borde jag börja oroa mig eller är denna extrema mängd övertid i skolan helt normal? Vare sig det är något fel på mig eller inte så måste jag medge att dessa eftermiddagssessioner nog är ganska trevliga. Det är helt skönt att bara slänga sig på sofforna och snacka strunt ett tag efter en lång skoldag. 
Vissa saker är ju roligare än andra och dagens höjdpunkt var helt klart Lalles och Pudels diskussion om one-night-stands:

Pudel: Vad - förväntade du dig att jag skulle hata personer som har one-night-stands?!
Lalle efter en stunds betänketid: Nåå.. Du e ju vege?

Detta orsakade en stund av magmuskelövning i form av skratt för alla närvarande (förutom för Milla som vid tillfället tog sig en liten tupplur). Jag tror att det är dags för Pudel att börja fundera på hurudant intryck hon egentligen förmedlar av sig själv. 
Skämt åsido. Nu sista-minuten koll av diverse fakta angående hälsa. Önska mig lycka till imorgon!

Arrivederci

1 kommentar: