tisdag 16 februari 2010

Glaskrossaren och resenären

När jag skulle förhöra herr lillebror på historia här för en stund sedan informerade han mig om att det gällde Leonardo da Vinci, drottning Elisabeth och resenären. Gulligaste benämningen på renässansen jag nånsin har hört, även om den inte var avsiktlig.
En annan person i min näromgivning som stått för många oavsiktliga (men inte så värst gulliga) uppsåt denna vecka är frökan Johanna. Det hela inleddes med att hon mitt i kuddkrigets hetta passade på att knäcka näsan på Chrisse. Eller tja, knäcka är väl att ta i, men av blodmängden att döma var det nog något som hände där i hans nos. Dessutom blev vi aldrig riktigt ense angående huruvida den numera är sned eller inte.
Nästa etapp i hennes otursvecka gick ut på att spela en träningmatch. Fotboll i sig klassas väl inte som särskilt hemskt (trots att det kanske borde), hemskheten låg snarare i snedsteget som nu ser ut att resultera i en väldigt lugn gamlas dans för hennes del. Det är nämligen ganska svårt att wienervalsa med kryckor och en fot som inte ryms in i skorna. För hennes skull hoppas jag ju nog dock att foten går med på att dansa åtminstone någon av danserna.
För att sätta pricken över i (alternativt hämnas på världen) passade hon sedan på att avsluta otursveckan med ett ödesdigert volleybollkast som var ämnat att hamna i korgbollskorgen. Som du kanske har räknat ut var detta inte slutdestinationen för bollen, istället hamnade den med ett ljudligt krash i ett fönster. Oj. Ett ganska litet fönster, som tur var, men dock väldigt högt upp. Men vi kan väl kanske säga att det inte var helt hennes fel, skyddsnätet/ metallrören som normalt ska skydda fönstren råkade så klart vara sönder just där. Otur indeed.

För att övergå från andras otur till något annat kan jag för den som är intesserad berätta att Raseborgs IT-människor har lustiga ryck. Detta påstående baserar jag på två saker:
1) Min vän A hittade en opassande zippad mapp på skolans server, unzippade den för att kolla om den var så opassande som den verkade och anmälde sedan det hela till rektorn. När IT-avdelningen sedan hade undersökt det hela återkom de till rektorn med informationen att A var den som hade skapat mappen. Suck. Om man undersöker en zipfil tycker man ju att det logiska skulle vara att inte kolla den unzippade mappen. Men det är kanske bara jag.
2) På raseborgs hemsida berättas det att ansökningar om sommarjobb i år endast sker via stadens hemsida, och man kan söka f.o.m. den 15.2. Idag är det den sextonde och jag kan för mitt liv inte lista ut hur man ska gå till väga. Kanske nya taktiken för att inte ha för många som söker jobb från staden?

Nu tror jag att jag ska försöka mig på att läsa lite hälsokunskap. Kanske.
Arrivederci

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar